Koleje na Mazowszu: nie tylko nowe pociągi
kwi 2023
Samorząd województwa mazowieckiego, który tuż przed świętami zapowiedział zakupy następnych pociągów dla Kolei Mazowieckich, szykuje się do inwestycji również w infrastrukturę kolejową. Priorytetem jest planowane od wielu lat połączenie stacji kolejowej i lotniska w Modlinie.
W połowie tego roku Koleje Mazowieckie mają odebrać ostatnie pociągi z wielkiego, liczącego 61 egzemplarzy, realizowanego przez kilka lat i wartego ponad 2 miliardy złotych zamówienia. Ponieważ ich tabor wciąż składa się w dużej części z jednostek starych, a poddanych tylko modernizacji, zarząd województwa zapowiedział zamówienie 22 nowych pociągów: krótkich, dwuczłonowych, przeznaczonych na mniej obłożone trasy poza węzłem warszawskim,To jednak nie wszystkie kolejowe inwestycje na Mazowszu. Marszałek Adam Struzik ogłosił, że w ciągu 3,4 lat powinno powstać szynowe połączenie między stacją kolejową a lotniskiem w Modlinie. Zapowiadane od dekady, na długie lata ugrzęzło w uzgodnieniach, protestach i odwołaniach. Po apelacji w NSA inwestor uzyskał w końcu decyzję środowiskową i może zlecić PKP-PLK prace projektowe. Zaraz po przygotowaniu projektu chce przystąpić do budowy. Przypomnijmy, że chodzi o odcinek liczący ok. 5,5 kilometra, dziś pokonywany przez podróżnych autobusami.
Mazowsze dołoży się też do rychłego, planowanego już na 11 czerwca, uruchomienia dwóch połączeń kolejowych: Ostrołęka-Chorzele i Wieliszew-Zegrze. Jest ponadto partnerem w kilku projektach rządowych z programu „Kolej Plus”, m.in. Zegrze-Przasnysz i Sokołów Podlaski-Siedlce. Na realizację tego ostatniego podpisało umowę jesienią ubiegłego roku, określając zakończenie inwestycji na przełom lat 2026 i 2027.
0 komentarze